fredag 19 december 2008

Jordbävningar och Paradisträd



Som alla vid detta laget vet var det jordbävning i Skåne för ett par dagar sedan. Ganska läskigt faktiskt, men också häftigt att vara med om. Jag kan ju tycka det just för att det inte är så särdeles vanligt med jordbävningar i Skåne. Vad glad jag är för det, min stresskänsliga själ hade dukat under. Bara Olle, Ebba och jag hade stigit upp och vi fattade inte riktigt vad som hände. Olle sa sammanbitet; "Jag måste ner och kolla pannan", då ringde systern,som bor i huset bredvid, och undrade om det bara var deras hus som skakat. Ett av mina syskonbarn fyllde fyra år den dagen och är numera övertygad om att jorden skakade lite bara för hans skull, som för att säga grattis...

Julförberedelserna är här hemma i full gång, vi försöker att inte låta stressen få fäste. Olle och jag sitter uppe lite extra och dricker glögg på kvällarna och det har som märklig biverkan att det liksom bara blir roligare och roligare att sy...När ideerna blir för tokiga är det dags att gå och lägga sig.

Varje år får jag en Amaryllis av min käre make, det har blivit lite tradition och jag tycker att det är mysigt. Nu blommar den för fullt. Samtidigt blommar, för första gången, mitt Paradisträd. Jag har haft moderplantan i sexton år, och nu blommar dess lilla barn alltså. Jag tolkar det som att jag inte är ensam om att tycka att vi kommit hem.



Och till sist; Från oss alla till er alla. En riktigt God Jul och Gott Nytt År! Sköt om er själva och varandra, för det finns bara här och nu.

/Malin

9 kommentarer:

Monica sa...

Härligt att höra att de tokiga ideérna frodas, då finns det liksom hopp om livet! Jag brukar köpa en amaryllis till mej själv varje jul, (har ingen som kan ge mej nån...) men det har inte blivit någon i år. Har inte handlat några inneblommor alls under mitt köpstopp. Hoppas det finns kvar lite överblivna exemplar i affärerna efter nyår... Ha nu en riktigt härlig helg, i nuet!

Malin sa...

Du får tigga en av dotran! Eller ladda ner min och njut!

Anonym sa...

Hej Malin och hela härliga familjen! Det blir av olika anledningar en Malmö-sväng i juldagarna, men Rasmus VILL träffa allihopa snart, ja, jag med förstås! Men till dess vill jag önska er alla en god jul med mkt mys. Jag har förresten precis läst "den hemlige kocken" av Mats-Eric Nilsson, den handlar om alla tillsatser i maten, läs den om ni inte redan har gjort det!! Tänkte på er och era "närodlade" höns, får etc. Det är ju så man ska leva!! Många kramar från mig och Rasmus

Anonym sa...

Det låter klokt med försöket att inte låta stressen få fäste. Jag undrar varje år varför jag inte börjar med julförberedelserna i tid.

Jag har funderat på hur min favoritjul skulle se ut, en jul som förhoppningsvis skulle vara mer avslappnad och mindre stressande för vuxna och barn.
Långdans i lägenheten
Dans runt julgranen
Alla vuxna ger ETT paket till varje barn
De vuxna ger varandra presenter som går till miljöprojekt och filantropisk verksamhet
God och nyttig mat som lagas tillsammans en dag innan
Mycket tid att bara umgås och spela sällskapsspel
Titta på familjefilmer/fotografier tillsammans
Tid till att läsa
En långpromenad på juldagen

Jag hoppas att jag åtminstone inför någon av punkterna i årets julfirande.

Anonym sa...

Och God Jul och Gott Nytt År.

Anonym sa...

God Jul & Gott nytt år!

Malin sa...

Carina; Förstår inte riktigt om du kommer att ha vägarna förbi eller bara åka till Malmö, men ha en skön jul i alla fall, du är som sagt välkommen hit när du vill!

Martin; Jo en drömjul låter det som. Jag brukar också undra varför vi inte börjar tidigare...

Anonym; Tack!

Anonym sa...

Hmmm, ja, jag kanske har lite tomteludd i huvudet just nu! Det blir enbart Malmö nu, vi sparar resan till er till någon trist dag i februari eller nå´t!!! kram och pussa de små liven, ja, barnen också förstås, inte bara hönsen;-)

Monica sa...

God Julafton, och resten också!